Nielinearna pedagogika – zastosowanie w kulturze fizycznej. Pobierz artykuł!
Budząca coraz większe zainteresowanie na świecie Nielinearna Pedagogika po raz kolejny została opisana w Polsce za sprawą współautora projektu Dorastanie w grze – Mateusza Ludwiczaka. Jesteśmy dumni z faktu, iż jako pierwsi w Polsce rozpoczęliśmy starania nad rozwojem i wdrożeniem tego sposobu pracy do treningów piłkarskich w naszym kraju. Stale kontunuując eksplorację tego tematu w dniu dzisiejszym prezentujemy artykuł naukowy, który Mateusz Ludwiczak przygotował we współpracy z dr hab. Michałem Bronikowskim, prof. AWF i kierownikiem Zakładu Dydaktyki Aktywności Fizycznej AWF.
O artykule
Praca jest próbą przedstawienia alternatywnej metody w procesie nauczania wychowania fizycznego. Obecnie najistotniejszym problemem wychowania fizycznego jest jego mała atrakcyjność w stosunku do innych form aktywności dostępnych dla młodzieży, takich jak nowoczesne technologie. Podczas lekcji wychowania fizycznego uczniowie czują się znudzeni i rozczarowani. Istnieje potrzeba stworzenia przyjaznego i atrakcyjnego środowiska dla uczniów podczas każdej lekcji. Pomocna może być tu nielinearna pedagogika będąca holistycznym podłożem teoretycznym dla Teaching Games for Understanding, postrzegająca ucznia jako współtwórcę procesu nauczania. W artykule pokazano różnicę pomiędzy podejściem tradycyjnym a nielinearnym względem wymiaru technicznego, taktycznego oraz mentalnego. Ideą nielinearnej pedagogiki jest ukazanie różnych dróg dojścia do określonego celu oraz zwrócenie uwagi na brak idealnego wzorca ruchowego i wzorowego rozwiązania w sytuacjach boiskowych. Uczniowie rozwijani są poprzez modelowanie zmiennymi dotyczącymi uczestnika, środowiska oraz zadania, dzięki czemu nauczyciel ma możliwość dużej indywidualizacji procesu. Dzięki ukierunkowanemu odkrywaniu uczeń ma poczucie autonomii podczas zajęć. Nielinearna pedagogika może zwiększyć wkład wychowania fizycznego w rozwój jakości życia uczniów, wyposażając ich w umiejętności życiowe oraz zachęcając do aktywnego spędzania czasu wolnego.
Jak cytować pracę?
Ludwiczak, M., Bronikowski, M. (2017). Nielinearna pedagogika – zastosowanie w kulturze fizycznej. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 57, 103–115.
Poznaj współautora artukułu
Dr hab. Michał Bronikowski, prof. AWF, kierownik Zakładu Dydaktyki Aktywności Fizycznej AWF w Poznaniu, wykładowca w Międzynarodowej Akademii Olimpijskiej. Odbył kilkumiesięczny staż w Leeds University w ramach programu Tempus, pracował również jako wykładowca przedmiotu Sport Pedagogy w Liverpool Hope University. Opublikował kilka podręczników do metodyki wychowania fizycznego oraz zabaw i gier ruchowych, jest również autorem lub współautorem ponad 250 prac naukowych i dydaktycznych.
Pobierz artykuł klikając w grafikę